A Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) évente több, mint tízmilliárd forinttal támogatja a civil szervezeteket. A NEA keretéből meghirdetett pályázatok tartalmáról és a források elosztásáról a NEA testületei döntenek. A NEA Tanács a felhívásokkal kapcsolatos elvi határozatokat hozza meg. A pályázatokat a NEA öt kollégiuma hirdeti meg és bírálja el. A NEA testületek, így a kilenc főből álló Tanács és az öt, egyenként kilenc főből álló kollégium 3-3 tagját a helyi, területi és országos hatókörű civil szervezetek választják meg.
A választás folyamata két részből áll. Az első szakasz a bejelentkezés és a jelöltállítás fázisa. A második szakasz a jelöltek kampánya és a választás. A NEA testületek megválasztásában csak azok a szervezetek vehetnek részt, amelyek az első fázisban bejelentkeznek a jelöltállítási rendszerbe. A Miniszterelnökséget vezető miniszter a jelöltállítási folyamatot megelőzően a Civil Információs Portálon keresztül hirdetményt tesz közzé arról, hogy a szervezetek miként vehetik magukat, illetve az általuk megbízott elektorokat nyilvántartásba.
A civil szervezetek – a korábbi NEA választásokhoz hasonlóan – az EPER pályázatkezelő felületen keresztül jelentkezhetnek be. Az EPER rendszert jellemzően azok a szervezetek ismerik, amelyek 2020-ban vagy korábban pályáztak a NEA-hoz. A többieknek új szervezetként kell regisztrálni az EPER-be. A régi és az új szervezeteknek egyaránt érvényes a hatályos adataikat tartalmazó regisztrációs nyilatkozattal kell rendelkezni. Minden szervezetnek figyelni kell arra, hogy az EPER-ben megjelenő adatoknak egyeznie kell a Civil szervezetek névjegyzékében szereplő, a birosag.hu oldalon elérhető adatokkal.
A bejelentkezés során kell megadni azt a természetes személyt, az elektort (választó), aki a szervezet nevében választani fog. Minden elektor (választó) a NEA Tanács, valamit egy kollégium tagjainak megválasztásában vesz részt. Minden személy csak egy civil szervezet képviseletében járhat el elektorként. Azt, hogy a civil szervezet melyik elektori gyűlésen kíván elektort állítani, a jelentkezés során meg kell jelölni az EPER-ben . A szervezeteknek a jelöltállítási rendszerbe történő bejelentkezés során kell kiválasztani, hogy az öt közül melyik kollégium a megválasztásban akar részt venni. Ez tényleg az adott szervezet döntésén múlik. Sok szervezet van, amelyik az alapvető céljának elérése érdekében többféle tevékenységi területen is aktív. Így akár évente is változhat, hogy melyik kollégiumhoz pályázik. Illetve arra is többször volt példa, hogy a rendelet sorolt át egyes tevékenységi területeket az egyik kollégiumétól a másik hatáskörébe. A bejelentkezés során kötelező megadni, hogy az elektor (választó) személyesen vagy levélben kíván-e választani. Ha személyesen szavaz, akkor azt is ki kell választani melyik helyszínen és napon választ majd.
A bejelentkezés határideje: 2024. február 02. 12.00 óra
A bejelentkezéshez mindenképp szükséges:
- azoknak a szervezeteknek regisztrálni az EPER pályázatkezelő felületre, amelyek korábban még nem használták az EPER-t;
- minden szervezetnek az EPER „Saját adatok” és Elektori jelentkezés” felületén a szervezeti adatok ellenőrzése, aktualizálása (a birosag.hu oldalon szereplő Civil szervezetek névjegyzékében szereplő adatokkal összhangban);
- amennyiben szükséges új, a hatályos adatokat tartalmazó regisztrációs nyilatkozat beküldése Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. címére (1253 Budapest, Pf. 36.);
- a szervezet nevében szavazó elektor adatainak kitöltése az EPER „Elektori jelentkezés” felületén;
- az EPER által előállított nyilatkozat a civil szervezet képviselője és az elektor, valamint két tanú által történő aláírása, majd ezek oldalhű digitális másolatának csatolása az EPER "Dokumentum beküldő" menüpontban;
- az elektori szavazás módjának megadása (levélben vagy személyesen választ az elektor) az EPER-ben;
- ha személyesen választ az elektor, akkor a helyszín és az időpont kiválasztása az EPER-ben.
Nem kötelező, de bármely szervezetnek joga van egy jelöltet állítani a NEA Tanácsba és egyet az általa választott kollégiumba. A szervezet csak abba kollégiumba állíthat jelölt, amelynek megválasztásában részt fog venni. Nem elegendő a jelöltek nevét megadni, fontos, hogy a szervezet az általa a Tanácsba vagy az adott kollégiumba jelölni kívánt személyek önéletrajzát is feltöltse az EPER-be, hiszen más szervezetek az önéletrajzokból kiindulva fognak dönteni.
Ha a szervezet jelöltet vagy jelölteket állít:
- küldöttek adatainak kitöltése az EPER „Elektori jelentkezés” felületén
- az EPER rendszer által előállított nyilatkozat a civil szervezet képviselője, az elektor, a tanácstag-jelölt és/vagy kollégiumi tagjelölt, valamint két tanú által történő aláírása, majd ezek oldalhű digitális másolatának csatolása "Dokumentum beküldő"
- az EPER rendszer Elektori jelentkezés” felületén csatolni kell a civil szervezet által javasolt tanácsi és/vagy kollégiumi tagjelölt életrajzát is!
Kampány
A Miniszter a jelöltállítási rendszer lezárulását követően egy második hirdetményben tájékoztatja a szervezeteket és az általuk megbízott elektorokat a választás időpontjáról és módjáról. (A bejelentkezésről és a választásokról szóló hirdetményeket a korábbi gyakorlatnak megfelelően az EPER rendszeren és a civil információs centrumok elektronikus felületein keresztül is megismerhetik a szervezetek és az elektorok.)
A jelöltek bemutatkozását lehetővé tevő lehetőségekről később tudunk tájékoztatást adni.
A választás
A választás során az elektor három NEA Tanácstag-jelöltre adhatja le a szavazatát. Szintén három jelöltre szavazhat annak a kollégiumnak a jelöltjei közül, amelyiket a szervezet a bejelentkezés során megadott. Az elektor (választó) nem ruházhatja át másra a szavazati jogát. A korábbi választásoktól eltérően a civil közösségi szolgáltató központok (civil központok) törvényi kötelezettségévé vált, hogy közreműködjenek a NEA választások lebonyolításban. A civil központok biztosítják a személyes és a levélben történő választás feltételeit. Szintén a civil központok feladata lesz a szavazatok összeszámolása.
Levélszavazás
Azok az elektorok, akik a levélben szavaznak az EPER-ben megadott címen postai úton kapják majd kézhez a jelöltek nevét tartalmazó szavazólapjukat. A szavazólapot postai úton az Esély és Részvétel Közhasznú Egyesület – Borsod-Abaúj-Zemplén Civil Központ küldi meg a részükre. A szavazólapot az elektornak (választónak) várhatóan legkésőbb március 6-án éjfélig kell postára adni. Az elektor (választó) a szavazólapot az előre megcímzett válaszborítékban térítés nélkül küldheti vissza a civil központ címére: Esély és Részvétel Közhasznú Egyesület 3501 Miskolc Pf. 87.
Személyesen történő választás
Azok az elektorok (választók), akik személyesen választanak az alábbi időpontokban és helyszíneken tehetik meg. Az időpontot és a helyszínt a bejelentkezés során kell megadni az EPER felületen.
Miskolc: 2024. március 4-8. (hétfő péntek) 10:00-18:00 óra
ERKE Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Civil Közösségi Szolgáltató Központ, Miskolc, Széchenyi út 12. fsz/3
Ózd: 2024. március 4. (hétfő) 10:00-18:00 óra
Észak-Borsodi Leader Unió, Ózd Jászi Oszkár út 3.
Encs: 2024. március 5. (kedd) 14:00-18:00 óra
Abaúj Leader Egyesület, Encs, Petőfi u. 62.
Mezőkövesd: 2024. március 6. (szerda) 10:00-18:00 óra
Mozgássérültek Mezőkövesdi Egyesülete, Mezőkövesd, Abkarovits Jenő tér 1.
Szerencs: 2024. március 6. (szerda) 10:00-18:00 óra
Dél-Zempléni Vidékfejlesztési Szövetség, Szerencs, Csalogány u. 5/a
Kazincbarcika: 2024. március 7. (csütörtök) 14:00-18:00 óra
Ambrózia Étterem és Panzió, Kazincbarcika, Egressy Béni út 41.
Sátoraljaújhely: 2024. március 8. (péntek) 10:00-18:00 óra
Zemplénért Civil Szervezetek Szövetsége, 3980 Sátoraljaújhely, Kossuth Lajos utca 2.
A választás eredménye
A Tanácsba és a kollégiumokba azok a jelöltek kerülnek be tagként, akik az első három helyen végeztek a választás során. A többi jelölt a kapott szavazatok sorrendjében a póttagokat tartalmazó listára kerül. Így, ha egy tag visszalép, nem tudja vagy nem kívánja ellátni a munkáját és ezért megszűnik a mandátuma, nem kell új választást kiírni. E tag mandátumát a sorban következő póttag veheti át a választási ciklus hátralévő idejére. Szavazategyenlőség esetében két jelölt közül sorsolás útján dől el, hogy ki az, aki rendes tagsághoz juthat az adott testületben. Ha egy jelölt a leadott szavazatok alapján két testület póttagságára is jogosult lenne, maga döntheti el, hogy mely testület póttag listáján kíván szerepelni.